/
56 Views0

Nasz organizm jest biochemiczną fabryką, w której nie ma przerw w produkcji. W każdej komórce zachodzą procesy spalania, czyli katabolizmu w których powstaje energia niezbędna do utrzymania wszystkich funkcji fizjologicznych organizmu. Sposób, w jaki uzyskujemy i wydatkujemy energię, zależy od naszych genów i środowiska, w którym żyjemy.

Metabolizm, czyli równowaga pomiędzy katabolizmem a anabolizmem to inaczej przemiana materii. W ciągu roku dorosła osoba spożywa ponad 1 tonę pokarmów, zawierających około 70% wody. W skład pożywienia wchodzą cukry, tłuszcze i białka. Cukry i tłuszcze są podstawowymi źródłami energii wytwarzanej w procesach katabolicznych. Białko jest podstawowym źródłem materiału, z którego odtwarza się nasz organizm w procesach anabolicznych. Brzmi skomplikowanie? W praktyce wygląda to tak: jeśli osoba dorosła ma przewagę procesów anabolicznych może dojść do wzmożonych procesów odkładania się tłuszczy w tkance tłuszczowej, co prowadzi do nadwagi. Natomiast przewaga procesów katabolicznych świadczy o możliwości generowania nadmiaru energii, co może się wiązać z generowaniem zwiększonej ilości wolnych rodników, tworząc zagrożenie chorobami cywilizacyjnymi.

Nie da się więc określić konkretnej “najwłaściwszej” diety dla konkretnej osoby bez poznania tych zależności, czyli równowagi metabolicznej. W jaki sposób poznać tą równowagę? Jednym z badań, które są w stanie to określić jest Analiza Pierwiastkowa Włosa, a jest to jedynie jeden z wyników jaki dostajemy w opracowaniu. Innym nie mniej istotnym jest celowana dieta, obiektywnie oceniająca nasze indywidualne potrzeby żywieniowe oraz celowane dodatki żywieniowe (nutraceutyki), które pomogą nam dojść do równowagi.

Wniosek: każdy organizm jest indywidualnością biochemiczną, która ma zróżnicowane potrzeby żywieniowe a więc nie ma jednej uniwersalnej diety dla wszystkich. W pierwszej kolejności należy więc zdefiniować i określić swoją własną indywidualność biochemiczną i właśnie do tego służy nam to badanie, które warto sobie wykonywać profilaktycznie przynajmniej raz na jakiś czas, kiedy czujemy że coś może być nie tak a nasz organizm nie funkcjonuje jak należy.

Dieta to, jak już ustaliliśmy, kwestia indywidualna, natomiast aby zostawić Was z jakąś konkretną receptą, poniżej przedstawimy kilka porad na START, które pomogą Wam unikać błędów w swoim codziennym żywieniu - warto uczyć tych zasad dzieci od samego początku (wierzcie mi, dzieci rozumieją je w sposób intuicyjny, to my niestety wpajamy im błędne nawyki):

    • ważne jest, aby jadać posiłki o stałych porach
    • jeżeli Twój lekarz nie zaleca Ci inaczej, nie bój się jeść tłuszczy! To właśnie tłuszcz jest odpowiedzialny za dostarczanie Twojemu organizmowi energii. Należy tylko pamiętać, że jest tłuszcz i tłuszcz - o właściwych piszemy w tym artykule. Natomiast ważną zasadą jest, że nie powinno się łączyć tłuszczu z węglowodanami typu ziemniaki, makaron, kluski, pierogi
    • nie powinno się jeść w tym samym czasie jedzenia tłustego i kwaśnego (m.in. długo się trawi)
    • nie powinno się łączyć w jednym posiłku mięsa i nabiału (nie powinno się łączyć białek)
    • ważne jest, żeby nie popijać posiłków (i to jest zasada, która jest łamana najczęściej a stosunkowo łatwo się jej oduczyć), dobrze jest odczekać min 0,30h - chodzi o to, że kiedy popijamy posiłki rozcieńczamy enzymy trawienne i trawienie jest znacznie utrudnione (zwłaszcza kiedy popijamy posiłek kwaśnym kompotem lub słodkim napojem - organizm zacznie trawić ze znacznym opóźnieniem co skutkuje bólami brzucha, wzdęciami i “przelewaniem” się w żołądku)
    • w szczególności tyczy się to posiłków tłustych i ciepłych: nie należy popijać takich posiłków zimnymi napojami
    • nie najadaj się “do pełna” spróbuj wstać od stołu trochę wcześniej
    • jeśli jemy warzywa blanszuj je lub gotuj, surowe powinny stanowić jedynie ¼ wszystkich warzyw jakie spożywamy w ciągu dnia
    • nie podjadaj pomiędzy posiłkami
    • nie jedz owoców na deser, czyli zaraz po głównym posiłku (zachodzą procesy fermentacji, które skutkują wzdęciami i gazami)
    • jeśli jesteśmy przy owocach, to nie powinno się ich łączyć z mlekiem (również zachodzą procesy fermentacji)
      posiłki powinny być głównie posiłkami ciepłymi - przede wszystkim śniadanie

i na koniec

    • jedz kiedy jesteś głodny
    • nie jedz rzeczy, po których wiesz, że nie czujesz się najlepiej lub jesteś ospały

Mamy nadzieję, że pomogliśmy Wam, przynajmniej po części zrozumieć złożoność procesów naszego organizmu. Nie da się pójść na skróty z pewnymi rzeczami a w całym tzw. Zdrowym stylu życia najważniejsza jest świadomość i wiedza. Dlatego już dziś zapraszamy Was na nasze wykłady ONLINE, które prowadzimy raz w tygodniu na social mediach.

pl_PLPolish
pl_PLPolish