Czy dieta cud istnieje?

Nasz organizm jest biochemiczną fabryką, w której nie ma przerw w produkcji. W każdej komórce zachodzą procesy spalania, czyli katabolizmu w których powstaje energia niezbędna do utrzymania wszystkich funkcji fizjologicznych organizmu. Sposób, w jaki uzyskujemy i wydatkujemy energię, zależy od naszych genów i środowiska, w którym żyjemy.

Metabolizm, czyli równowaga pomiędzy katabolizmem a anabolizmem to inaczej przemiana materii. W ciągu roku dorosła osoba spożywa ponad 1 tonę pokarmów, zawierających około 70% wody. W skład pożywienia wchodzą cukry, tłuszcze i białka. Cukry i tłuszcze są podstawowymi źródłami energii wytwarzanej w procesach katabolicznych. Białko jest podstawowym źródłem materiału, z którego odtwarza się nasz organizm w procesach anabolicznych. Brzmi skomplikowanie? W praktyce wygląda to tak: jeśli osoba dorosła ma przewagę procesów anabolicznych może dojść do wzmożonych procesów odkładania się tłuszczy w tkance tłuszczowej, co prowadzi do nadwagi. Natomiast przewaga procesów katabolicznych świadczy o możliwości generowania nadmiaru energii, co może się wiązać z generowaniem zwiększonej ilości wolnych rodników, tworząc zagrożenie chorobami cywilizacyjnymi.
Wniosek: każdy organizm jest indywidualnością biochemiczną, która ma zróżnicowane potrzeby żywieniowe a więc nie ma jednej uniwersalnej diety dla wszystkich.

Dieta to, jak już ustaliliśmy, kwestia indywidualna, natomiast aby zostawić Was z jakąś konkretną receptą, poniżej przedstawimy kilka porad na START, które pomogą Wam unikać błędów w swoim codziennym żywieniu - warto uczyć tych zasad dzieci od samego początku (wierzcie mi, dzieci rozumieją je w sposób intuicyjny, to my niestety wpajamy im błędne nawyki):

    • ważne jest, aby jadać posiłki o stałych porach
    • jeżeli Twój lekarz nie zaleca Ci inaczej, nie bój się jeść tłuszczy! To właśnie tłuszcz jest odpowiedzialny za dostarczanie Twojemu organizmowi energii. Należy tylko pamiętać, że jest tłuszcz i tłuszcz - o właściwych piszemy w tym artykule. Natomiast ważną zasadą jest, że nie powinno się łączyć tłuszczu z węglowodanami typu ziemniaki, makaron, kluski, pierogi
    • nie powinno się jeść w tym samym czasie jedzenia tłustego i kwaśnego (m.in. długo się trawi)
    • nie powinno się łączyć w jednym posiłku mięsa i nabiału (nie powinno się łączyć białek)
    • ważne jest, żeby nie popijać posiłków (i to jest zasada, która jest łamana najczęściej a stosunkowo łatwo się jej oduczyć), dobrze jest odczekać min 0,30h - chodzi o to, że kiedy popijamy posiłki rozcieńczamy enzymy trawienne i trawienie jest znacznie utrudnione (zwłaszcza kiedy popijamy posiłek kwaśnym kompotem lub słodkim napojem - organizm zacznie trawić ze znacznym opóźnieniem co skutkuje bólami brzucha, wzdęciami i “przelewaniem” się w żołądku)
    • w szczególności tyczy się to posiłków tłustych i ciepłych: nie należy popijać takich posiłków zimnymi napojami
    • nie najadaj się “do pełna” spróbuj wstać od stołu trochę wcześniej
    • jeśli jemy warzywa blanszuj je lub gotuj, surowe powinny stanowić jedynie ¼ wszystkich warzyw jakie spożywamy w ciągu dnia
    • nie podjadaj pomiędzy posiłkami
    • nie jedz owoców na deser, czyli zaraz po głównym posiłku (zachodzą procesy fermentacji, które skutkują wzdęciami i gazami)
    • jeśli jesteśmy przy owocach, to nie powinno się ich łączyć z mlekiem (również zachodzą procesy fermentacji)
      posiłki powinny być głównie posiłkami ciepłymi - przede wszystkim śniadanie

i na koniec

    • jedz kiedy jesteś głodny
    • nie jedz rzeczy, po których wiesz, że nie czujesz się najlepiej lub jesteś ospały

Mamy nadzieję, że pomogliśmy Wam, przynajmniej po części zrozumieć złożoność procesów naszego organizmu. Nie da się pójść na skróty z pewnymi rzeczami a w całym tzw. Zdrowym stylu życia najważniejsza jest świadomość i wiedza.

149 Views0
Dieta zupowa – czy jest skuteczna?

Cieszy się ostatnio dużą popularnością ale czy naprawdę jest skuteczna? Dieta zupowa, bo o niej mowa, ma bardzo proste założenia, podobne do jej poprzedniczki czyli diety sokowej.

Czym jest dieta zupowa?

Dieta zupowa polega na zastępowaniu części lub wszystkich posiłków zupą. Choć doskonały smak i wartości odżywcze pożywnej zupy od dłuższego czasu nie są tajemnicą, niedawne badania sugerują, że zupa może pomagać kontrolować apetyt. Badacze odkryli, że po wymieszaniu pożywienia z wodą – czyli przekształceniu go w zupę – pokarm pozostawał w żołądku na dłużej niż taki sam posiłek w postaci stałej. Wynika z tego, że zupa zapewnia uczucie sytości na dłużej i pomaga uniknąć podjadania niezdrowych przekąsek. Duża zawartość warzyw sprawia, że zdrowe odżywianie staje się nieco łatwiejsze a oczyszczanie organizmu i procesy detoksykacyjne są sprawniejsze.

Wszystko z umiarem

Na dłuższą metę zastępowanie wszystkich posiłków zupą nie jest najlepszym rozwiązaniem, ale częstsze jedzenie takich posiłków z pewnością przyniesie konkretne korzyści - dobre samopoczucie i dłuższe uczucie sytości. W naszej ofercie związanej z kontrolą wagi znajdziecie Państwo pyszne zupy zastępujące posiłek. Każda porcja zupy nie tylko zaspokaja w jednej trzeciej dzienne zapotrzebowanie na witaminy i minerały, wspomagając funkcjonowanie organizmu, ale też jest łatwa w przygotowaniu i bardzo smaczna.

Na skuteczność kontroli masy ciała wpływa nie tylko nasza dieta, ale też aktywność fizyczna pozwalająca spalić nadmiar kalorii i wzmocnić mięśnie. Energię pozyskaną dzięki zupie zastępującej posiłek wykorzystaj na ulubioną aktywność na świeżym powietrzu, np. taniec, sporty zespołowe lub jazdę na rolkach.

Przygotowanie zupy jest bardzo szybkie i łatwe. Każde opakowanie zawiera dwa foliowe worki po siedem porcji w każdym. Dołączona miarka pomoże Ci odpowiednio odmierzać porcje. Każdego dnia możesz zastąpić pożywną zupą jeden lub dwa zwykłe posiłki. Zupy są sycące, dlatego nie musisz obawiać się uczucia głodu. Jeśli chcesz zrzucić zbędne kilogramy, zastąp zupą dwa posiłki każdego dnia. Jeśli bardziej zależy Ci na utrzymaniu aktualnej masy ciała, wystarczy jedna porcja zupy dziennie. Nie bój się eksperymentować: dodawaj ulubione składniki lub twórz nowe dania na bazie zupy.

Warto stosować odkrycia naukowców w praktyce, ale można je też dodatkowo wspomóc i ograniczyć chęć jedzenia. Jedna saszetka suplementu diety Appetite Controller wymieszana z wodą i spożywana trzy razy dziennie przed posiłkiem pomaga osiągnąć uczucie sytości i uniknąć objadania się. Spróbuj obu rozwiązań – być może będzie to początek bardziej skutecznego dbania o linię. Co jeść żeby schudnąć? Na początek zacznijmy od zwiększenia zupa w naszej diecie a na pewno zauważymy różnicę. 

233 Views0
Jak szybko schudnąć – obalamy mity na temat odchudzania

Istnieje wiele błędnych przekonań na temat odchudzania i utrzymywania prawidłowej masy ciała. Część z nich może być szkodliwa dla zdrowia i nie spełnia zasad zdrowej diety. W tym artykule obalamy szkodliwe tezy na ten temat i pomożemy Ci skutecznie osiągnąć upragnioną masę ciała.

Jak skutecznie schudnąć, jaką dietę zastosować czy dieta odchudzająca sprawdzi się w moim przypadku? Często mamy problem z nadmiarem kilogramów i próbujemy różnych diet  ale czy na pewno wszystkie zasady związane z utratą wagi i dietami są właściwe?

Trzy mity dotyczące utraty wagi:

  1. Rygorystyczna dieta pomaga w utracie wagi. Powszechnie panuje przekonanie, że im mniej kalorii spożywamy, tym lepiej. Zgodnie z tą zasadą znaczne ograniczenie ilości przyjmowanego jedzenia może przynieść pożądane rezultaty. Niestety, w ten sposób ograniczamy dostęp organizmu do niezbędnych substancji odżywczych. Początkowo rezultaty takiej diety są zdumiewające, ale z czasem metabolizm spowalnia, a spadek masy ciała zostaje zahamowany.
  2. Większe spożycie tłuszczu gwarantuje uczucie sytości na dłużej. To pytanie jest ważne przy takich dietach jak np. dieta ketogeniczna czy dieta bez węglowodanów. Zasada ta może być szczególnie groźna dla osób z wysokim poziomem cholesterolu we krwi. Ponadto w niektórych przypadkach to właśnie ograniczenie spożycia tłuszczu jest najskuteczniejszą metodą utraty wagi. Produktami, które dają największe poczucie sytości, są owoce, warzywa i inna żywność bogata w błonnik.
  3. Spożywanie samych płynów wspomaga spadek masy ciała. W perspektywie krótkoterminowej dostarczanie dużej ilości płynów może być korzystne dla organizmu, ale w przypadku tej metody z organizmu odprowadzana będzie głównie woda. Rzeczywista masa ciała pozostanie bez zmian. Skuteczniejszym sposobem na pozbycie się toksyn z organizmu i oczyszczanie organizmu jest ograniczenie spożycia alkoholu i cukru.

Nie ma uniwersalnego rozwiązania

Problem w tym, że programy utraty wagi zwykle nie są tak samo skuteczne dla wszystkich. Każdy z nas jest inny, dlatego spożywając te same produkty, niektórzy mogą czuć się syci i pełni energii, podczas gdy u innych pojawia się dyskomfort i ociężałość. Programy odchudzania takie jak Genetyczny Program Utraty Wagi Ciała uwzględniają indywidualne predyspozycje. Pierwszym etapem jest test genetyczny, który pomaga wskazać odpowiedni sposób osiągnięcia i utrzymania optymalnej masy ciała. Badacze zajmujący się programem wiedzą, że w zależności od cech organizmu dla niektórych wskazane jest ograniczenie spożycia tłuszczy, a dla innych – węglowodanów. Już niedługo podzielę się swoją relacją z przebiegu mojego programu!

W ubiegłym roku przeprowadziła ankietę w ośmiu europejskich krajach. Wniosek: większość osób (63–80%) próbowało kiedyś schudnąć. Mimo to w rozwiniętych krajach odsetek osób z nadwagą stale rośnie. Utrzymanie masy ciała na niższym poziomie i zdrowe odżywianie jest bardzo trudne. Dlaczego? Takie pytanie zadał rząd Wielkiej Brytanii ponad 200 naukowcom. Ich celem było określenie, które czynniki przyczyniają się do przybierania na wadze, a także zrozumienie procesów związanych z tyciem, otyłością i zdrowym żywieniem. W końcu udało się opracować schemat przedstawiający zależności między poszczególnymi czynnikami sprzyjającymi otyłości.

Badania wykazały, że na to, czy przybieramy na wadze, wpływają indywidualne predyspozycje biologiczne, poziom aktywności oraz czynniki socjologiczne i psychologiczne. Szczególnie duże znaczenie ma indywidualny kod genetyczny. Podczas badań z udziałem ludzi wyodrębniono konkretne geny powiązane z tyciem.

Ze względu na różne czynniki, schudnięcie i utrzymanie niższej masy ciała jest trudne. Nie wystarczy tylko jeść mniej i więcej się ruszać. Na nadwagę wpływają między innymi indywidualne predyspozycje biologiczne, nawyki żywieniowe, poziom i rodzaj aktywności, a także uwarunkowania społeczne, kulturowe i środowiskowe.

 

150 Views0
pl_PLPolish
pl_PLPolish